با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، طرح آبیاری نوین به وسعت ۱۲۰ هکتار در اراضی کشت و صنعت اسفراین زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی به بهره‌برداری رسید.

مدیر کشت و صنعت اسفراین در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: در این طرح علاوه‌بر اجرای عملیات لوله‌گذاری و انتقال آب به طول ۹۹۷۲ متر، ۲ واحد ایستگاه پمپاژ هم احداث شده است.

مهندس خاست با اشاره به اجرای سامانه آبیاری تحت فشار نوار تیپ در این طرح گفت: تمام ۱۲۰ هکتار مذکور به کشت محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

او کل هزینه صورت گرفته برای اجرای ۱۲۰ هکتار طرح آبیاری تحت فشار را بیش از ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این مبلغ از محل کمک‌های فنی و اعتباری طرح‌های آبیاری نوین تامین شده است.

افزایش بهره‌وری تولید در بخش‌های کشاورزی و دامداری کشت و صنعت اسفراین

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان شمالی اظهار کرد: یکی از افتخارات این استان، عملکرد بسیار خوب بخش‌های کشاورزی و دامداری آستان قدس رضوی است که یکی از مراکز الگویی نه تنها در کشت محصولات، بلکه در حوزه پرورش دام سبک و سنگین شناخته می‌شود.

مهندس محمد محمدزاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط کشت و صنعت اسفراین در حوزه دام سبک به ویژه اصلاح نژاد گفت: در شرایط عادی در گله پرورش دهنده‌های خرد، از هر ۱۰۰ راس میش مولد ۷۰ راس استحصال می‌شود، در حالی‌که در این مجموعه به ازای هر راس دام داشتی ۵/۱(یک ممیز پنج دهم) تا ۶/۱(یک ممیز شش دهم) بره به دنیا می‌آید که رکورد بسیار بالایی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان شمالی با اشاره به افزایش بهره‌وری تولید در بخش کشاورزی در این کشت و صنعت خاطرنشان کرد: در این منطقه با وجود شرایط خشکی و بالا بودن EC (شوری) آب، میانگین تولید گندم در هر هکتار از این کشت و صنعت ۵/۷ (هفت ممیز پنج دهم) تن و برای محصول جو ۵/۸ (هفت ممیز پنج دهم) تن در هکتار است.

او افزود: با توجه به بالاتر بودن این ارقام از میانگین استان خراسان شمالی و حتی کشور، مزارع و دامداری‌های کشت و صنعت اسفراین می‌تواند به عنوان مراکز الگویی معرفی شود تا سایر کشاورزان و پرورش دهندگان دام سبک و سنگین در جریان اقدامات انجام شده قرار گیرند و از این طریق میانگین عملکرد خود را افزایش دهند.